Hoewel Honda de afgelopen decennia zeker Europese successen heeft gekend, zit het merk daar nu duidelijk in een dip. Vorige maand liep de afzet in Nederland verder terug van 584 naar 512 auto’s. Op Europees niveau kreeg Honda in januari een tik van 18,3 procent en verschrompelde het marktaandeel tot 1,1 procent. Alleen Chrysler, het premiumduo Jaguar Land Rover en Mitsubishi eindigen nog lager in de statistieken.
Toch is Honda er van overtuigd dat zij de weg omhoog weer zal vinden "Onze CEO Takanobu Ito heeft besloten dat de marktpositie van Honda in Europa duidelijk verbeterd dient te worden en dat daarvoor een compleet nieuw gamma nodig is", zo laat een woordvoerder weten. Het merk denkt met een herzien gamma het grootste importmerk in Duitsland te kunnen worden. Gelukkig zorgt de gang van zaken op mondiaal niveau voor een goed gevulde kas bij Honda. Wereldwijd werden vorig jaar 3,56 miljoen auto’s verkocht; een stijging van 4,8 procent ten opzichte van 2009. Vooral in Azië kon dankzij de Chinese markt sterk worden geplust: 17 procent tot 1,07 miljoen eenheden. In februari verkocht Honda in de Verenigde Staten 22 procent meer auto’s.