Het resultaat is vooral te danken aan het succes van de Prius. Ook dochter Lexus doet goede zaken op hybride gebied. De Toyota Prius was de eerste in serie geproduceerde hybride gezinsauto ter wereld. Hij arriveerde in 1997 bij de dealers werd vrijwel direct door de groene medemens in de armen gesloten. Na deze zogeheten ‘early adopters’ volgde vanaf de tweede generatie (2003) het grote publiek. Dit model ruilde zijn sedanvorm in voor een liftback ontwerp en dat betekende dat er ook in Nederland goed zaken kon worden gedaan. Zelfs de Opel Astra werd qua populariteit voorbij gestreefd.
In totaal heeft het Toyota concern inmiddels 16 verschillende hybride modellen in de aanbieding, waaronder MPV’s, sedans, liftbacks en SUV’s. Ook verkoopt men op de Japanse thuismarkt 3 hybride bedrijfswagens. Dit jaar zal het B-segment worden betreden met de Yaris Hybrid. Volgend jaar komt er een MPV uitvoering van de Prius.
Toyota rekent ons voor dat alleen dit jaar al, tot eind februari, de vloot aan hybride modellen op de weg een besparing van 18 miljoen ton CO2 heeft opgeleverd. De fabrikant vergeet daarbij voor het gemak te vertellen dat het bouwen van een hybride (en dan vooral het productieproces van de accu’s) meer schade aan het milieu aanricht dan de productie van een conventioneel aangedreven auto.