Bij de Duitse autoproducent klom de omzet met 19,3 procent tot 60,5 miljard euro. Onderaan de streep hield de groep 3,2 miljard euro over. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst 210 miljoen euro. De winstsprong was te danken aan een aanzienlijk stijging van de verkopen, gunstigere verkoopprijzen en lagere materiaalkosten. "Wij zijn bijzonder tevreden over de ontwikkelingen van het afgelopen financiële jaar. We hebben nieuwe records behaald ten aanzien van de omzet en winst. De doelstellingen voor heel het jaar zijn ruimschoots bereikt", zo stelt BMW topman Norbert Reithofer.

Het concern verkocht vorig jaar in totaal 1,46 miljoen auto’s; een stijging van 13,6 procent ten opzichte van 2009. De groep zag de verkoop van het merk BMW met bijna 15 procent stijgen tot 1,22 miljoen stuks, vooral door een sterke vraag uit Azië en een geleidelijk herstel van de automarkt in de Verenigde Staten. De hogere verkoopaantallen waren grotendeels toe te schrijven aan de nieuwe 5-serie (foto), waarvan er 35,5 procent meer verkocht werden, en het vlaggenschip, de 7-serie. Daarvan bracht BMW er een kwart meer van aan de man. De wereldwijde verkopen van Mini nam vorig jaar met 8,1 procent toe tot 234.175 stuks. BMW houdt vast aan de verwachting om dit jaar meer dan 1,5 miljoen auto’s te verkopen.