De auto-industrie probeert aan de hand van alle informatie die met stukjes en beetjes samen komt te bepalen wat de impact is van de ergste aardbeving sinds Japans 150 jaar geleden begon met metingen daarvan.  Zondag waren in totaal al 12 fabrieken van Japanse autofabrikanten gesloten. Afgezien van schade aan gebouwen is er ook nog het gebrek aan energie. Bovendien zijn alle grote havens aan de oostkust gesloten. Volgens voorlopige schattingen zitten 5 miljoen Japanse woningen zonder stroom.

Honda meldde in het weekend één dode doordat een muur instortte van een cafetaria van het Tochigi technisch centrum ten noorden van Tokio. Meer dan 30 medewerkers raakten gewond door instortende plafonds. Honda stopt de productie in ten minste twee fabrieken, voorlopig tot 20 maart. Honda doneert 300 miljoen yen voor hulp aan de slachtoffers.

Leo Jegen, woordvoerder Honda Nederland: "Het merendeel van de fabrieken wordt tot nader order stilgelegd, afgezien van schade aan de fabrieken, maar ook vanwege het niet beschikbaar zijn van energie. Honda stelt meer dan 1.000 generatoren en 5.000 gasflessen beschikbaar aan de hulpdiensten in de getroffen gebieden." Hij kan nog niets zeggen over levering van modellen uit Japan. "Er is nog van alles onderweg per boot, zoals de Accord en ook al een aantal exemplaren van de Jazz Hybrid. De Civic wordt in Engeland gebouwd."

De ramp trof een aantal voorzieningen voor export van Toyota. Intussen zijn alle 12 productiefaciliteiten plus toeleveranciers en dochterondernemingen stil gelegd, ook in de niet getroffen gebieden. Dit niet alleen uit piëteit voor de slachtoffers, maar ook om de krachten te bundelen voor de inventarisatie van zowel de menselijke kant als de aanvoer van onderdelen en de productie. Toyota heeft een speciale task force in het leven geroepen om maatregelen te treffen om het bedrijf gaande te houden. In het weekend zijn Toyota-medewerkers van de productiebedrijven in de Tohoku regio, met inbegrip van Toyota Motor Thoku en Central Motor Corporation geëvacueerd naar veiligere gebieden. Hetzelfde geldt voor faciliteiten op het meest noordelijke eiland Hokkaido. Nederland krijgt 76 procent van de modellen uit de negen Europese fabrieken, zoals Aygo, Yaris, Auris, Verso, Avensis. Op dit moment heeft de ramp geen effect op de Europese  productie. Uit Japan komen de iQ en de Prius. Van die laatste is volgens Guido Roozekrans, woordvoerder van Toyota/Lexus-importeur Louwman & Parqui, nog voldoende voorraad op schepen die onderweg zijn. "Op korte termijn voorzien we geen leveringsproblemen." Over Lexus is nog geen detailleerde informatie. "Wij hebben voor dit jaar ingezet op 1.500 exemplaren van de  200 CTh en op voorhand al groot ingekocht. Het is nog te vroeg om te weten wat daarvan binnen is" aldus Roozekrans.

Nissan meldde zondag de sluiting van een aantal fabrieken: de autofabrieken in Tochigi en Iwaki blijven tot vrijdag gesloten. De Oppama-, Kyushu-, Shatai- en de Yokohama-fabrieken zijn tot en met woensdag dicht. De motorenfabrieken in Kanagawa en Fukushima zijn volgens een woordvoerder in het hoofdkantoor in Yokohama, ten zuiden van Tokio eveneens dicht. Twee medewerkers zijn lichtgewond. De tsunami heeft ten minste 2.300 auto’s verwoest, die klaar stonden voor verscheping naar Amerikaanse en Japanse showrooms. 1.300 daarvan waren Infiniti’s voor Noord-Amerika. Beelden van de haven van Hitachi laten honderden nieuwe Nissans zien, die zijn opgestapeld. Ook zijn Infiniti’s te zien die in brand staan. In de Iwaki-motorenfabriek worden V6-motoren gebouwd voor de Infiniti G37, Nissan 370Z, de Nissan Murano en de Maxima. Ook getroffen is de Oppama fabriek, waar onderdelen voor de elektrische auto’s (waaronder de Nissan Leaf) worden geproduceerd. Vandaag werd gemeld dat alle Nissanfabrieken zijn gesloten. Nissan doneert 30 miljoen yen (een kwart miljoen euro) voor hulp aan de slachtoffers.

Mazda heeft zijn productie van de Hiroshima- en Hofufabrieken twee keer 24 uur stilgelegd, vanaf de nachtdienst van vandaag tot de nachtdienst van 16 maart. Dit uit sympathie met de getroffenen in het rampgebied, waar enkele toeleveranciers zijn gevestigd. Jur Raatjes, woordvoerder Mazda Nederland, zegt dat wijzigingen in de productie vanaf 17 maart zullen worden bekend gemaakt, zodra hierover een beslissing is genomen. Dit gebeurt om te kijken wat de gevolgen zijn van het gemis van bepaalde toeleveranciers. Mazda doneert 30 miljoen yen (een kwart miljoen euro) voor hulp aan de slachtoffers.

Mitsubishi is bezig met de inventarisatie op het gebied van persoonlijke slachtoffers en wat er is gebeurt met de toeleveranciers. De fabrieken zelf zijn niet getroffen, maar wat het effect is van het uitvallen van onderdelenleveranciers, is nog niet te overzien," aldus woordvoerster Debbie van der Voort.

In alle vijf fabrieken waar Subaru modellen worden gebouwd door Fuji Heavy Industries is de productie gestopt. Rudolf Polvliet, woordvoerder Subaru Benelux: "De fabrieken en kantoren zijn niet getroffen, ook geen medewerkers. Wel zijn er storingen met de elektriciteitsvoorzieningen en datacommunicatie. Er moet worden geïnventariseerd hoe het staat met de toeleveranciers.

Suzuki zei in het weekend, dat er geen schade was gemeld. De fabrieken zijn gelegen in de prefectuur Shizuoka, op 250 km ten zuiden van Tokio. Het episch centrum van de aardbeving was op zo’n 390 km ten noorden van Tokio. Maar volgens een Suzuki-medewerker zijn de gevolgen van de aardbeving ook daar zichtbaar. "Wij proberen informatie te krijgen over ons distributiecentrum in de haven, maar ook over de fabrieken, dealers en verkooppunten," aldus een Japanse Suzuki-woordvoerder.

Toyota Boshoku Corp., een toeleverancier van Toyota, meldde schade aan de fabriek in Miyago, een van de zwaarst getroffen steden, waar de wegen onbegaanbaar zijn. Denso, Japans grootste onderdelenleverancier, meldde dat de in aanbouw zijnde fabriek ten zuiden van Miyagi beschadigd is.


Volgens research analist Standard & Poor zal sommige productie snel worden hervat, maar het kan langer duren voordat andere fabrieken weer in bedrijf zijn.