Fabrieken in andere landen of continenten opereren grotendeels onafhankelijk van het moederconcern. Doorgaans importeren ze  slechts op beperkte schaal onderdelen uit Japan. Maar in breder, mondiaal verband zal bij autofabrikanten wel degelijk een probleem ontstaan. Diverse fabrieken die automotive toeleveranciers wereldwijd voorzien van componenten kunnen namelijk niet even overhuizen naar een nieuwe locatie.

Japan is één van de grootste producenten van accu’s en elektronica voor de auto-industrie. Sommige onderdelen en systemen worden alleen in dit land gemaakt. Noord-Oost Japan, het zwaarst getroffen door de aardbeving en tsunami, is ook de thuisbasis van veel toeleveranciers. Zo zijn onderdelen voor halfgeleiders afkomstig van bedrijven als Fujitsu, Renesas Electronics, Texas Instruments en Freescale Semiconductors.

Het is daarom onvermijdelijk dat autofabrikanten die zelf het minst getroffen zijn, uiteindelijk toch te maken krijgen met beperkte levering of zelfs niet-beschikbaarheid van onderdelen. Behalve met de wederopbouw van hun faciliteiten kampen toeleveranciers ook met de verwoeste infrastructuur en gemeenschappen.

Iedereen zal bovendien last krijgen van de beperkte stroomlevering. Circa een derde van alle elektriciteit in Japan komt uit kerncentrales. Gezien de grote problemen ermee wil de overheid in de komende weken een gecoördineerde stroomuitval instellen. Los van het onheil als gevolg van het natuurgeweld worstelt de Japanse auto-industrie economisch gezien al geruime tijd met de hoge koers van de yen. Daarom kijken Japanse fabrikanten al geruime tijd naar mogelijkheden om in Zuid-Korea fabrieken te bouwen.

Zie ook het bericht van gisteren over de Japanse autofabrikanten (klik HIER) en onderstaand filmpje.