De afdeling business planning in Japan komt nu ook onder de verantwoordelijkheid van het hoofdkantoor van Toyota Europe. Ook twee van de fabrieken (Sint-Petersburg in Rusland en Kolin in Tsjechië) moeten voortaan verantwoording afleggen aan Europa, zo meldt Financial Times.

Toyota heeft eerder deze maand verklaard dat het meer macht zal geven aan de locale organisaties zodat die zelf kunnen beslissen over hoe zij hun klanten moeten bedienen. Dit besluit is een onderdeel van de nieuwe ‘global vision’, die erop is gericht het beschadigde imago (na de affaires met de recalls) te herstellen. De recalls zouden mankementen in de managementstructuur hebben blootgelegd.

Toyota heeft driehonderdduizend mensen in dienst, maar verreweg alle besluitvorming kwam uit Toyota City in Japan. Didier Leroy werd vorig jaar al de eerste niet Japanse president voor een regio. En eerder deze maand is de Canadees Ray Tanguay gepromoveerd tot senior managing officer, wat hem de hoogstgeplaatste manager maakt die niet Japans is. De verwachting is dat dit proces ‘zoals altijd bij Toyota’ een kalme evolutie zal zijn en geen revolutie.

Toyota/Lexus verkocht vorig jaar achthonderdduizend auto’s in Europa, inclusief Rusland. Het marktaandeel is 4,4 procent en dat was in 2007 nog 5,9 procent (bron: JDPower).  Op de autosalon van Geneve zei topman Leroy dat Toyota in Europa weer een miljoen auto’s wil verkopen in de periode 2013-2014.