Xirallic wordt maar in één fabriek ter wereld gemaakt: in de Japanse Onahama fabriek in de buurt van kerncentrale Fukushima I. De fabriek is eigendom van het Duitse chemieconcern Merck. Het terrein is na de aardbeving en tsunami op 11 maart geëvacueerd en de productie is stilgelegd, Merck weet nog niet wanneer die weer hervat kan worden.

Chrysler heeft dealers laten weten dat auto’s in 10 kleuren even niet besteld kunnen worden, waaronder twee varianten zwart en drie roodtinten. Bij Ford is Tuxedo Black niet leverbaar evenals drie kleuren rood. Ford onderzoekt of er alternatieven voorhanden zijn voor de Xirallic en kijkt samen met Merck of de grondstof wellicht elders gemaakt kan worden. Maar Merck heeft al laten weten dat het verplaatsen van productie lastig zal zijn. Verder zei Merck dat het na de nodige reparaties nog vier tot acht weken zal duren voordat de productie in Japan weer kan worden opgestart.

De Japanse automaker Toyota zei het pigment wel te gebruiken maar nog niet direct last te hebben van het tekort aan Xirallic. De productie van Toyota in Japan ligt in 12 onderdelenfabrieken stil sinds de natuurramp het land trof. De productie van Toyota’s in de VS is teruggeschroefd.