Volkswagen is niet blij met deze plannen omdat zij momenteel in Hannover de kale carrosserieën vervaardigd. Dat zorgt voor de broodnodige werkgelegenheid in de door overcapaciteit geplaagde bedrijfswagenfabriek.
Met name de ondernemingsraad van Volkswagen is niet blij met de plannen van Porsche. Ook de manier waarop de ambitie wordt geventileerd, namelijk via de media, valt verkeerd. "Zo voeren we geen discussies in het Volkswagen concern" zo laat een woordvoerder weten. Blijkbaar moeten bepaalde managers van Porsche nog een paar uur naar de inburgeringcursus", zo voegt hij er geïrriteerd aan toe. In zijn ogen moet de directie van Volkswagen eerst alternatieve productieorders voor Hannover voorleggen voordat er over verplaatsing van de Panamera fabricage gesproken kan worden.
Porsche zal om de bouw van de in 2013 te introduceren Cajun in Leipzig mogelijk te maken, flink investeren in de betreffende fabriek. Er komt o.a. een lakstraat en een grote persinstallatie, waardoor minstens 1.000 extra arbeidsplaatsen ontstaan. "Een uitbreiding van deze omvang is niet verantwoord als er maar één model gebouwd kan worden. Naast de Cajun moet er in Leipzig minstens één extra Porsche type van de band gaan rollen", zo laat een woordvoerder weten. In Leipzig vindt momenteel alleen de eindmontage van de Cayenne en de Panamera plaats; de carrosserieën worden echter van elders aangevoerd.
De ondernemingsraad heeft in de ruzie geen onbelangrijke stok achter de deur. Het plan is om de nieuwe Cajun te baseren op techniek van de Audi Q5. En dat kan pas als de machtige ondernemingsraad van Volkswagen daar zijn goedkeuring aan heeft verleend. De voorzitter van de raad adviseert Porsche dan ook in de discussie over de Panamera productie even een toontje lager te gaan zingen.