De leiding van het bedrijf heeft dit aan het personeel meegedeeld, waarna de Zweedse media zijn ingelicht. Waarschijnlijk blijft er een kleine staf aanwezig op het kantoor maar in de fabriek in Trollhättan wordt niet gewerkt. Saab heeft ongeveer 3.400 mensen in dienst. Saabs pr-man Eric Geers heeft dan toch erkend dat het bedrijf "op dit moment krap bij kas zit”. Geers verklaart dat het stopzetten van de productie een reactie was op aanhoudende conflicten met onderdelenleveranciers. Hij zei dat Saab ‘snel’ een overeenkomst met de leveranciers verwacht.

Geerts vertelt niet hoeveel leveranciers hun onderdelen aan Saab weigeren te leveren, maar zei wel dat het er te veel waren om ‘een permanente productie zeker te stellen’. Mogelijk pas volgende week dinsdag 12 april wordt de productie bij Saab herstart, als het bedrijf beschikt over nieuw geld. Waarschijnlijk krijgt Saab volgende week een nieuw geldbedrag van de Europese Investeringsbank op zijn rekening bijgeschreven, nadat vrijdag de Zweedse rijksdienst Riksgälden daarvoor opvallend snel de essentiële staatsgaranties had afgegeven. De leningen van bij elkaar meer dan 220 miljoen euro zijn gebonden aan strenge voorwaarden en rente. Daar hoopt Saab-eigenaar Spyker via de Russische zakenman Vladimir Antonov onderuit te komen.

Volgens de Zweedse zakenkrant Dagens Industri heeft Antonov inmiddels met vijf grote Europese banken contact gehad om een totale lening van circa 375 miljoen euro voor Saab te vergaren. De productiestop bij Saab slaat nu over naar onderaannemers die wel graag willen leveren. Lear Corporation uit Trollhättan maakt de autostoelen voor Saab; deze klant is goed voor negentig procent van de productie van het bedrijf. "Door de pauze krijgen we geen orders meer", zo laat productieleider Johan Svensson weten. Voor circa 120 van de 130 Lear-werknemers is het een onzekere tijd, net als in begin 2010 toen Saab dreigde te verdwijnen. Spyker nam toen de Zweedse autofabriek over van General Motors. 

Saab heeft volgens de Zweedse belangenvereniging Fordons Komponent Gruppen (FKG) vijftig belangrijke toeleveranciers. Daarvan willen minstens vier grote Saab voorlopig niet bevoorraden, aldus de verenigingsvoorzitter Svenake Berglie. "Dat Saab zegt voldoende geld te hebben, is gelul. Onze leden krijgen niet betaald." De handelswijze vertoont grote overeenkomsten met Spyker, het andere bedrijf van topman Victor Muller. Dat merk betaalde zijn rekeningen ook niet op tijd, waardoor leveranciers hun contract opzegden. De druiven zijn het zuurst voor de dealers. Er zijn diverse nieuwe modellen aangekondigd, waaronder de 9-5 Sport Combi en een extra zuinige dieselvariant van de 9-3 Griffin, maar die kunnen nu niet geleverd worden. Of ex-eigenaar GM, die voor Saab de 9-4X maakt, de suv voorlopig achter slot en grendel zal houden, is niet bekend.

In Zweden is veel ophef ontstaan over de bonus die Muller aan zichzelf heeft laten uitkeren. Dat is wellicht geen slimme zet geweest omdat de Zweedse samenleving zo mogelijk nog nivellerender is dan Nederland en graaigedrag van lieden die qua inkomen hun hoofd te ver boven het maaiveld steken, wordt niet op prijs gesteld. Saab, dat vooral klanten had die wél geld hebben maar zich daar niet op laten voorstaan, verspeelt door zo’n actie in korte tijd naar verwachting veel goodwill in Zweden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding