Vooral in de opkomende markten, met China als koploper, waren de premiumproducten van het BMW concern in trek. De verkopen kwamen in het eerste kwartaal uit op ruim 321.000 auto’s. Dat is bijna 21 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar; een absoluut verkooprecord. Het aantal verkochte auto’s van Rolls-Royce verdubbelde dankzij de komst van het ‘instapmodel’ Ghost tot 723 stuks.
BMW verhoogt dan ook de doelstelling voor het aantal verkochte auto’s voor heel 2011 tot ‘duidelijk meer dan 1,5 miljoen’. Eerder had BMW een verwachting van ‘iets boven de 1,5 miljoen’ uitgesproken. De rivalen Audi, eigendom van Volkswagen, en Daimler (met als prestigelabel Mercedes-Benz) hadden eerder deze maand hadden ook al sterke verkoopcijfers naar buiten gebracht.
In Nederland was het verkoopbeeld in maart voor Audi, BMW en Mercedes-Benz identiek: er werden meer auto’s aan de man gebracht, maar de afzettoename bleef achter bij de algehele marktgroei waardoor men marktaandeel moest inleveren. Over de eerste drie maanden van dit jaar gemeten deed de grootste groei zich evenwel bij BMW voor. Met name de 5-serie is momenteel een grote hit. De afzet van dit type verdubbelde in het eerste kwartaal ruimschoots tot 1.584 exemplaren.
BMW zal het succes van de ‘5’ na de zomer verder kunnen uitbouwen als de M-versie leverbaar wordt. De productie-uitvoering zal binnen drie maanden worden onthuld en zal niet of nauwelijks afwijken van de ‘Concept M5’.