Dat heeft de Zweedse krant Dagens Nyheter berekend, zo meldt FD. Saab produceert maandelijks zo’n vijfduizend auto’s. De totale kosten voor deze productie bedragen zo’n 111 miljoen euro als de lonen, onderdelen en marketinguitgaven worden meegerekend.

In Zweden vindt nog altijd overleg plaats over mogelijke steun aan Saab. Het Nederlandse moederbedrijf Spyker heeft afgelopen week de werknemers voor onbepaalde tijd naar huis gestuurd omdat leveranciers geen onderdelen meer willen leveren aan de fabrieken. Zij eisen betalingsgaranties terwijl Saab in acute geldnood verkeert. Inmiddels zou Bankas Snoras, de Litouwse bank van de Russische investeerder Vladimir Antonov, op het punt staan een lening van ruim dertig miljoen euro te verstrekken aan Saab, zo meldt het FD om basis van een bericht van persbureau Bloomberg van afgelopen weekend. Het geld is bedoeld voor de betalingsachterstand bij leveranciers weg te werken om de productie te kunnen hervatten.  ‘De uitkomst is nog steeds onzeker en is afhankelijk van goedkeuring van het Zweedse National Debt Office. We verwachten snel uitsluitsel’, schrijft Spyker in het ultrakorte persbericht.

De Zweedse regering staan garant voor een lening van 400 miljoen euro die Saab kreeg van de Europese investeringsbank (EIB). Saab heeft problemen de productie aan de gang te houden omdat leveranciers weigeren onderdelen en componenten te leveren omdat zij hun geld niet krijgen. Victor Muller heeft de afgelopen week steeds benadrukt dat zijn bedrijf niet op omvallen staat. Hij probeert aan geld te komen om de lening van de EIB te kunnen aflossen. Bij de reddingsactie voor Saab destijds is een belangrijke rol weggelegd voor de Zweedse overheid, en Saab heeft bezittingen in onderpand moeten geven voor de garantie. Er zou nu druk worden uitgeoefend op de Zweedse overheid om die onderpanden vrij te geven, zodat Saab ze kan aanwenden voor het aantrekken van nieuwe leningen.

Ford heeft in afgelopen crisisperiode heel veel eigendommen verkocht of verpand om aan kapitaal te komen, tot en met de rechten van het wereldberoemde blauwe Ford-logo aan toe. Momenteel gaat het heel goed met Ford, die als enige van de Grote Drie geen staatshulp nodig heeft gehad.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding