Gemeten over alle branches komt het Statistischen Bundesamts (het Duitse CBS) op een afname van ‘slechts’ 2,1 procent. In totaal konden vorig jaar bij onze oosterburen 32 duizend bedrijven de rekening niet meer betalen. In de motorvoertuigenbranche – met inbegrip van de onderdelenhandel, schadeherstel- en autowasbedrijven en motorfietsbedrijven – telden de statistici 1.134 insolventies. Dat zijn er 138 minder dan in vergelijking met 2009. Doordat hun werkgevers platzak raakten, verloren 6.178 mensen hun baan. In 2008, het jaar voor de crisis, telde de KFZ-branche weliswaar iets minder insolventies (1100), maar was méér personeel de dupe: 7500 man.

Opvallend is de ongelijke verdeling van de verbeterde resultaten. In de sector  personenwagens gingen vorig jaar in Duitsland zestien procent minder bedrijven op de fles (548); in de sector trucks (> 3,5 ton) 25,7 procent minder (oftewel 26 bedrijven). Maar in de wereld van reparatie en onderhoud was de situatie minder florissant. Het aantal faillissementen nam slechts zeer gering af, van 384 naar 381, goed voor 1036 ontslagen medewerkers. Terwijl het aantal noodgedwongen gestopte werkplaatsen afnam van 309 naar 303, nam de hoeveelheid geflopte schadeherstelbedrijven juist toe (met 1, naar 36). Ook meer autowasbedrijven (42, een plus van 2) konden niet voldoen aan hun financiële verplichtingen.

In de wereld van de onderdelen en accessoires kon bij wijze van spreken de vlag in top. Hoewel er nog altijd 129 bedrijven naar de faillissementsrechter moesten, waren dat er beduidend minder dan de 151 het jaar ervoor (-14,6 procent). Het aantal grossiers dat platzak raakte halveerde bijna (van 39 naar 22), het aantal automaterialenzaken daalde van 112 naar 107. In de motorfietshandel en -service moesten 50 bedrijven stoppen, evenveel als in 2009.