Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, worden dit jaar nieuwe dealers aangesteld en komt er een speciaal ontwerpcentrum in Sjanghai. Deze plannen werden door BMW bekend gemaakt in het kader van de autotentoonstelling van Sjanghai, die deze week van start gaat.

Opvallend is dat de vraag naar dure auto’s niet meer alleen uit de grote steden aan de kust komt, maar ook vanuit het armere binnenland. Met een uitgebreider dealernetwerk wil BMW op deze ontwikkeling inspelen. Hoewel de Chinezen een voorliefde hebben voor grote, verlengde brandstofslurpende sedans, wordt er door autofabrikanten flink geïnvesteerd in alternatieve brandstoffen. Volgens BMW wordt daar in China zelfs meer geld in gestoken dan in andere landen. Daarom zullen nieuwe modellen voldoen aan de strenge Chinese milieueisen.

Niet alleen BMW doet het goed in China, ook aartsrivaal Mercedes-Benz plust fors in het Aziatische land. Samen hebben BMW en Daimler (het moederconcern van Mercedes-Benz) in het eerste kwartaal van 2011 in totaal 102.479 auto’s verkocht. Daarmee groeien ze 9 keer harder dan andere automerken. 

"De Chinese automarkt zal over 5 tot 10 jaar goed zijn voor een jaarverkoop van 20 tot 30 miljoen auto’s", zo voorspelt Daimler topman Dieter Zetsche. Een afzet van 30 miljoen stuks betekent een verdubbeling van de huidige verkopen. Ondanks dat China een miljoenenmarkt is, kondigt het concern geen nieuwe fabrieken aan. De Duitsers hebben zich een verkoopdoel gesteld van 300.000 stuks in 2015, maar noemt dat volume ‘conservatief’. Volgens Zetsche zal het groeipercentage in het premiumsegment hoger zijn dan voor de Chinese automarkt als geheel.