Door de aardbeving en de tsunami werd de toelevering van onderdelen onderbroken waardoor de productie afnam. Het concern legde fabrieken in Japan tijdelijk stil en in Europa, Azië en de Verenigde Staten ging de capaciteit omlaag. 

Veel belangrijke toeleveranciers van Toyota zijn gevestigd in het noordoosten van Japan dat werd getroffen door de rampen. Voor Europa bleven de gevolgen tot nu toe beperkt omdat de meeste modellen die hier verkocht worden in Europa zelf geassembleerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de Yaris (Frankrijk) en Avensis (Groot-Brittannië). 

Toch ondervinden de vijf Europese fabrieken nu ook problemen met de toelevering van onderdelen. Deze en volgende week ligt de productie enkele dagen stil en in mei zal aan een trager ritme gewerkt worden. 

Het tempo kan pas in augustus omhoog en tegen november of december bereiken de fabrieken het normale volume van voor de aardbeving. De komende maanden moeten klanten mogelijk iets langer wachten op hun nieuwe Toyota, afhankelijk van het model. 

"Bij alle klanten die de beslissing genomen hebben om een door ons geproduceerde auto te kopen, wens ik mij oprecht te verontschuldigen voor de vertraging in de levering", zei president Akio Toyoda, die de getroffen gebieden al enkele keren heeft bezocht, op een persconferentie. Toyota zal dit jaar aanzienlijk minder auto’s kunnen bouwen. Het verlies zou eind april al oplopen tot ongeveer 500.000 exemplaren wereldwijd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding