"Het verloop van het eerste kwartaal laat de kracht en robuustheid van het Volkswagen-concern ziet", vindt topman Martin Winterkorn dan ook. De prestaties worden gedragen door de alles bij elkaar positieve ontwikkeling van de wereldwijde automarkt, vooral de aanhoudend hoge vraag uit China, India en Centraal- en Oost-Europa. Maar ook in Noord-en Zuid-Amerika ging het goed. De groep laat Europa echter nadrukkelijk uit het rijtje weg.

 

Wat merken betreft, deed Skoda het relatief ’t beste van de merken uit de VW-stal. Dit merk wist 181 duizend auto’s aan de man te brengen, een toename met bijna dertig procent vergeleken bij vorig jaar. VW kwam op een groei van twintig procent naar 1,1 miljoen voertuigen terwijl Audi niet ver achter blijft met een toename van 18,1 procent naar 374 duizend auto’s. Zorgenkindje blijft Seat dat weliswaar met 93 duizend auto’s iets meer wist te verkopen maar nog altijd een verlies van twaalf miljoen euro moest incasseren. Maar, dat is wel veel minder verlies dan de 110 miljoen van een jaar eerder, tekent VW daarbij aan.

 

Winterkorn ziet de rest van het jaar 2011 vol vertrouwen tegemoet. Hij voorspelt dat de autoverkopen wereldwijd op ongeveer hetzelfde niveau als 2010 zullen liggen. In enkele landen in West-Europa kunnen de verkopen verder onder druk komen te staan door de toenemende staatsschulden en het aflopen van steunprogramma’s, tekent de VW-baas daarbij nog aan.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding