Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker Cars liet al eerder weten dat het Chinese bedrijf geld in Saab wil steken. Volgens Muller is Hawtai de ideale partner vanwege de kennis van dieseltechnologie en de productiecapaciteit. Hawtai is een private autofabrikant bestaat sinds 2000. De productiecapaciteit per jaar is 350 duizend voertuigen. Saab gaat volgens ceo Muller zijn nieuwe 9-3-model in 2012 in China produceren. Richard Zhang, vice president van Hawtai ziet Saab als een icoon binnen de branche. Saab geeft de Chinezen toegang tot een netwerk en technische kennis waar normaal gesproken tientallen jaren voor staat, meent de de Chinese topman. De deal moet nog worden goedgekeurd door de Chinese overheid, de EIB en de Zweedse National Debt Office.

Naar verluidt, blijft de Russische zakenman Vladimir Antonov gestaag op de deur van Saab kloppen in zijn poging dertig procent van de aandelen te verwerven. Hij heeft al wel instemming van de Zweedse National Debt Office maar nog niet van de EIB, de grootset crediteur van Saab. Antonov wil dertig procent van Saab kopen en wil bovendien het onroerend goed kopen om het weer terug te verhuren aan Saab.

 

De 150 miljoen euro van Hawtai komt bovenop de dertig miljoen euro die investeringsfonds Gemini Investment Fund gevestigd op de Bahama’s heeft toegezegd en de dertig miljoen euro die Muller heeft aangevraagd bij de EIB. Muller zegt de productie, die wegens schulden bij de onderdelenleveranciers al drie weken stil ligt, binnen een week weer op te starten. Svenake Berglie, directeur van de Zweedse leveranciersorganisatie FKG is echter vooralsnog sceptisch en wil nu wel eens resultaten zien. "We hebben Victor Muller veel horen beweren, maar ik zou het graag zwart op wit willen zien."

 

Op de AEX schoot Spyker een uur na de bekendmaking met bijna twintig procent omhoog.