De omzet van BMW steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 29 procent tot zestien miljard euro, waarvan 14,4 miljard door de autodivisie is gegenereerd. Onderaan de streep hielden de Duitsers er netto 1,2 miljard euro van over. Analisten hadden gerekend op een bedrag van ongeveer een miljard euro, tweehonderd miljoen minder dus. "BMW is het nieuwe jaar sterk begonnen", zo laat topman Norbert Reithofer weten.

Er werden in de periode januari t/m maart wereldwijd 383 duizend auto’s van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce verkocht. Dit betekent een groei van 21 procent ten opzichte van het afzetresultaat in dezelfde periode van 2010 én het betekent een nieuw record. De hogere verkoopaantallen waren grotendeels toe te schrijven aan de nieuwe 5-serie, waarvan de afzet meer dan verdubbelde tot dik 85 duizend stuks. Maar ook modellen als de 7-serie en de X1 waren gewild. De wereldwijde verkoop van Mini’s ging met 23 procent omhoog tot 61 duizend stuks.

Met name in Azië (met specifiek China) maar ook in de VS (de belangrijkste afzetmarkt) ging het uitstekend met BMW. De verkoop van BMW op het Chinese vasteland schoot met 72 procent omhoog tot bijna 59 duizend auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Het merk is vooral populair bij relatief jonge welgestelde Chinezen. Reithofer bevestigde de doelstelling van BMW om dit jaar duidelijk meer dan anderhalf miljoen auto’s te verkopen. Ook wordt er gerekend op een historische recordwinst dit jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding