De overenkomst behelst een strategische alliantie die bestaat uit een joint venture (50:50) op het gebied van distributie van auto’s en een joint venture op gebied van fabricage voor auto’s met het Saab-merk en nog een dochtermerk in China. Dat dochtermerk is eigendom van de joint venture.

Saab Automobile bezit de helft van de fabricage-joint venture. De andere helft zal in bezit zijn van Pang Da en nog een te selecteren fabricagepartner. Pang Da zal dertig miljoen euro betalen voor de aankoop van Saabs en zal binnen dertig dagen nog eens vijftien miljoen besteden aan meer Saabs om de acute liquide stand van zaken (de problemen met de toeleveranciers van Saab) op te lossen. Een en ander is wel afhankelijk van ‘bepaalde omstandigheden’, zo meldt Spyker, want er is toestemming nodig van de Chinese overheid, en van de Europese Investeringsbank, GM het Zweedse National Debt Office.
Volgens het plan zal vervolgens Pang Da 24 procent van de Spyker-aandelen in bezit krijgen voor een bedrag van 65 miljoen euro, bedoeld voor de financiering van Saab op de middellange termijn. In ruil daarvoor krijgen Pang Da ook een vertegenwoordiger in de raad van commissarissen van Spyker en/of in de raad van Saab. Victor Muller zegt erover dat beide partijen het vertrouwen hebben dat deze partnerschap zowel Saab als Pang Da de mogelijkheid geeft een goede business op te bouwen, in eerste instantie op gebied van distributie van Saabs en later ook met de fabricage van Saabs in China.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding