Dit voorspelt het China Automotive Technology & Research Center.

Voor het eerst in 27 maanden daalden de afleveringen van voertuigen. De overheid heeft de brandstofprijzen verhoogd en de steden hebben maatregelen getroffen om het verkeer beter te reguleren teneinde files te bestrijden. Verder heeft ook de aardbeving in Japan met als gevolg de vertraagde productie een bijdrage geleverd aan de teruggang.

In april daalde de verkoop van auto’s, bedrijfswagens en trucks in totaal met een kwart procent tot 1,137 miljoen exemplaren. De overheidssubsidies hebben China geholpen de VS voorbij te streven als de grootste markt ter wereld. Vooral de binnenlandse autofabrikanten zullen beïnvloed worden door de maatregelen aangezien hun modellen gericht zijn op kopers in het lager- en middensegment, waar ze de meeste impact hebben. De overheid komt naar verwachting binnenkort met een stimuleringsplan voor hybride en elektrische auto’s.

Overigens zal de wereldwijd nog steeds toenemende vraag naar auto’s een bandentekort veroorzaken. Volgens Sumitomo Rubber, na Bridgestone de grootste Japanse bandenfabrikant, neemt de vraag wereldwijd –  maar speciaal in China –  sneller toe dan de productie van banden. Het bedrijf verwacht dit jaar een stijging van 3 procent wereldwijd naar 94 miljoen banden. De rubberprijzen zijn vorig jaar met 41 procent toegenomen en bereikten in februari een record nadat de autoverkopen in 2010 in China 32 procent waren gestegen.