Ford heeft gisteren een plan gepresenteerd waarin de target is vastgelegd van acht miljoen eenheden halverwege het huidige decennium. Veel van de groei moet worden gerealiseerd in Aziä, het werelddeel waar Ford traditioneel het zwakst is. Net als andere autofabrikanten is Ford getroffen door een verschuiving naar kleinere auto’s waarop de marges over het algemeen kleiner zijn. Die trend zal het komende decennium voortzetten, en Ford verwacht dat het aandeel kleine auto’s (nu 48 procent) van zijn afzet zal toenemen tot 55 procent in 2020. Maar Ford denkt het negatieve effect ervan op de marges te kunnen pareren door kostenreducties, door opwaardering van zijn merk en door meer beter uitgeruste auto’s te verkopen.

Ford verwacht dat zijn operationele marge zal stijgen van zes procent (in 2010) tot acht tot negen procent halverwege dit decennium. Financieel directeur Lewis Booth in Financial Times dat zijn bedrijf van plan is te groeien nadat het is hersteld van de crisis in Amerika. Azië zal het middelpunt van de groei zijn – Ford zal het aantal modellen dat het verkoopt in China vergroten van vijf naar vijftien en in India van drie naar acht. "We hebben daar nog niet de vooruitgang geboekt die we moeten boeken", aldus Booth. Ford denkt het aandeel van zijn totale afzet dat het verkoopt in de regio’s Azië en Afrika te kunnen vergroten van 15 procent nu tot 32 procent in 2020. Dit betekent dat aandeel van Ford op de globale autoverkoop zal moeten toenemen van acht naar negen procent, in een tijd dat veel andere autofabrikanten precies hetzelfde van plan zijn. Maar Ford zou er beter voorstaan dan menige andere fabrikant, aldus Booth, omdat het tijden de crisis is blijven investeren in zijn productreeks en een goede kostenbasis heeft.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding