De gesprekken bevinden zich inmiddels in de eindfase, maar ook in Rusland zit de duivel hem soms in de details. Daardoor kan het allemaal nog enkele maanden duren voordat de contracten rond zijn.

Renault heeft als sinds 2008 een belang van 25 procent in AvtoVAZ, waarvoor de Fransen toen 1 miljard dollar neertelden. Nissan, de Japanse alliantiepartner van Renault, zou nu eveneens onderhandelen over een belang van 25 procent in de Russische autofabrikant en daarvoor tot 1 miljard dollar neertellen. Daarmee zou de alliantie Renault-Nissan de controle verwerven over AvtoVAZ en de derde grootste autobouwer ter wereld worden met een output van 7,28 miljoen voertuigen in 2010, na Toyota en General Motors, maar vóór de Volkswagen Groep.

Carlos Ghosn, de topman van Renault-Nissan (op de foto handenschuddend links), droomt van een belang van meer dan 50 procent in AvtoVAZ. Daarnaast wil de Russische overheid graag zien dat ’s werelds leidende autofabrikanten sterker actief worden in het land en op die manier hun steentje bijdragen om de auto-industrie te moderniseren. Ook de grote autoproducenten zien dat wel zitten, gelet op de forse groeimogelijkheden die Rusland biedt.

Renault-Nissan heeft alvast groen licht gekregen van Moskou om zijn participatie in het kapitaal van AvtoVAZ uit te breiden via deals met 2 andere aandeelhouders: het staatsbedrijf Russian Technologies en beursmakelaar Troika Dialog, die beide een belang van 25 procent bezitten.

Vorig jaar rolden in de AvtoVaz fabriek 570.000 Lada’s van de band. De klassieke Lada, die gebaseerd is op de Fiat 124 uit 1966, werd in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw massaal uitgevoerd naar het westen. Deze klassieker moest het niet van zijn uiterlijk hebben, maar oogde desalniettemin robuust en was eenvoudig van mechaniek. Intussen is het modellenaanbod wel gemoderniseerd. In 2011 of 2012 zal de nieuwe Lada 2116 in productie worden genomen.