Na een reeks van dalende maandverkopen ging het dus weer eens de goede kant op. In de 27 EU- plus drie Efta-landen werden vorige maand 1.252.599 nieuwe auto’s verkocht. In mei 2010 waren dat er nog 1.163.812.

De opleving in Duitsland – de belangrijkste automarkt van Europa – speelt hierin een belangrijke rol. In mei kochten onze oosterburen 304.543 auto’s, een stijging van 22,0 procent ten opzichte van mei vorig jaar. Ook de nummer twee en vier, Frankrijk en Italië, lieten een stijging zien, resp. +6,1 procent en +3,6 procent. Vreemd genoeg bleef de terugval in Griekenland nog beperkt tot een min van 15,5 procent, waarmee mei dit jaar zelfs een van de betere automaanden was voor dit in nood verkerende EU-land.

Onder de merken is Alfa Romeo procentueel gezien de grote winnaar, dankzij de introductie van de Giulietta. Het merk pluste maar liefst 60,7 procent in mei. Alfa Romeo is nu voor het eerst in lange tijd groter dan stalgenoot Lancia. Andere merken die flink in de plus zaten in mei waren Mini (+49,8 procent), Mitsubishi (+55,8) en Volvo (+34,0). Merken die met minder tevredenheid op mei 2011 terugkijken zijn Honda (-33,3), Mazda (-29,2), Toyota (-12,2) en Dacia (-10,1).

Zie voor een compleet overzicht op www.dealersupportnet.nl