Eigenaar Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart, praat hierover met Aston Martin. Daimler wil nog deze maand een beslissing nemen over de toekomst van Maybach. De luxe limousines halen geen grote verkoopaantallen, wat de zelfstandige ontwikkeling van een tweede generatie tot een peperdure hobby voor het autoconcern maakt. Er liggen weliswaar concrete plannen op tafel voor een tweede editie van de 57/62. "Een concept voor de volgende modelreeks is ontwikkeld", aldus topman Dieter Zetsche. Maar zelfstandig het ontwerp productierijp maken, is financieel niet verantwoord.

Daarom wordt er gezocht naar een partner. Zetsche heeft bevestigd dat hij voor Maybach al geruime tijd gesprekken voert met Aston Martin. De Britten zoeken op hun beurt een partner om hun model Lagonda nieuw leven in te blazen en kampen met hetzelfde probleem: hoge kosten, lage volumes.

Maybach vervaardigde vorig jaar ongeveer tweehonderd auto’s, aldus Daimler. In de hoogtijdagen verlieten vijfhonderd stuks de showrooms, terwijl gerekend was op vijftienhonderd exemplaren per jaar. Het voortbestaan van Maybach is al lange tijd onzeker. Met een partner "is de kans op een positieve beslissing over de tweede generatie Maybach veel groter", zo laat Zetsche in een interview weten. Min of meer laat de CEO hiermee doorschemeren dat, als er geen samenwerkingspartner wordt gevonden, de stekker er uit zal worden getrokken.