Volgens de onderzoekers laten de Britse maatschappijen door de bank genomen een ‘combined ratio’ zien van 120% en zal er ook in 2011 nog geen sprake zijn van enige winstgevendheid. Inkomsten uit beleggingen verzachten de verzekeringstechnische verliezen amper, aldus Deloitte. "Alleen de bedrijven die erin slagen extra producten te verkopen aan deze klanten, creëren wellicht nog enige waarde voor hun aandeelhouders."

De verhouding van de schadelast ten opzichte van de premie-inkomsten zou in 2010 zijn uitgekomen op 96%, terwijl de bedrijfskosten die verhouding met nog eens 24% verhogen. De in 2010 doorgevoerde premieverhogingen – gemiddeld zo’n 10% – hebben weinig baat gehad; over 2009 was de ‘combined ratio’ met 119% namelijk vrijwel identiek.

Volgens Deloitte waren de autoportefeuilles in de jaren daarvoor eigenlijk al verlieslatend, maar verhulden vrijvallende voorzieningen die situatie. Nu niet meer op dit soort meevallers kan worden geleund, kleuren de cijfers dieprood. Britse consumenten moeten daarom met sterk stijgende autopremies rekening houden, aldus Deloitte. Daarnaast zullen verzekeraars hun acceptatieproces, fraudebestrijding, schadestatistieken en claimsmanagement verder gaan aanscherpen.

Bron: Assurantiemagazine