De goedkeuring door de Chinese toezichthouders van de aangekondigde investeringen door Pang Da in het voormalige Spyker geldt in Westerse kringen als uiterst onzeker. Naast de Chinese overheid moeten ook het Zweedse National Debt Office, de Europese Investeringsbank en GM akkoord zijn met de plannen.

Er moet nog het gebruikelijke due diligence-onderzoek oftewel boekenonderzoek worden afgewikkeld, aldus Pang Qinghua. Hij wijst er op dat hij er bij de derde partij, Youngman Automobile, op heeft aangedrongen om haast te maken met de aanvraag voor de joint-venture. En wel persoonlijk bij Youngman Automobile’s topman Pang Qingnian.

Pangda koopt dit jaar circa 2000 Saabs. De eerste partij komt in oktober in China aan. Het gaat om oude Saab 9-3’s Saab 9-4X’s en Saab 9-5’s.

Pangda opent 20 dealerbedrijven die de Saabs eind dit jaar nog gaan verkopen. Juist met het oog op zijn hoge investering in de auto’s en de distributie ervan, vindt Pangda  het zo belangrijk om mee te investeren in de producent van de auto’s.

Panda denkt dat een aandeel van 10% op lange termijn ideaal is. Dat hij nu veel meer, namelijk 24% koopt van de aandelen is een tactische zet: hij wil namelijk de zeggenschap hebben over Swedish Automobile samen met Youngman Automobile, dat 29,9% van het bedrijf verwerft.

Pang Qingnian wordt voorman van de productiekant van de Saab-joint venture, en Pang Qinghua baas van de verkooptak van het nieuwe bedrijf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding