Maar niets menselijks is een autofabrikant vreemd. Ford heeft namelijk een terugval. En omdat het een harde wereld is in autoland: Toyota neemt direct revanche. Dat is namelijk de conclusie die getrokken kan worden uit het meest recente onderzoek van J.D. Power. Dit bureau onderzocht hoe tevreden Amerikanen zijn 90 dagen na de levering van hun nieuwe auto. En het blijkt dat er bij modellen van Ford (en dochter Lincoln) aanzienlijk meer problemen zijn dan gemiddeld: per 100 auto’s kwamen er over Ford 116 klachten binnen terwijl de branche als geheel op 107 zat.

De problemen bij Ford komen niet geheel onverwacht. Het automerk maakt de laatste tijd veel werk van complexe infotainment systemen en die bezorgen veel klanten stress. Ook moeten Amerikanen wennen aan de nieuwe Ecoboost motoren en de op een laag verbruik afgestelde automatische transmissies met 6 verzetten. Men verlangt bij wijze van spreke terug naar de good old days toen een Ford nog een luie stoterstangen V8 in het vooronder had met daaraan gekoppeld een gezapig schakelende 3-traps automaat. Dochter Lincoln doet het niet veel beter. Ook dat is niet verrassend want die gebruikt dezelfde techniek. Met als resultaat dat het merk in de tevredenheidstatistiek terugviel van plaats 8 naar plaats 17.

Ford probeert Lincoln te positioneren als premiumlabel maar de dochter is hierdoor geen partij meer voor Lexus, dat de gouden beker pakt en waarover maar 73 klachten per 100 auto’s binnenkwamen. Ook Honda, Acura (het luxemerk van Honda), Mercedes-Benz, Mazda en Porsche deden het duidelijk beter dan gemiddeld. Op modelniveau gaat de hoogste onderscheiding naar de Lexus LS. Deze sedan leverde maar 54 problemen per 100 auto’s op.

De rode lantaarn ging naar Dodge met 137 klachten per 100 auto’s. Ook Suzuki, Mitsubishi, Volkswagen en Mini hebben Amerikanen 90 dagen na de aflevering van hun nieuwe auto weinig vreugde bezorgd. Het beste Amerikaanse automerk was GMC, het pick-up/SUV label van General Motors. Deze autofabrikant heeft wat moeite om Ford in technologisch opzicht bij te houden maar de klant lijkt dat wel prima te vinden. Oftewel: bij de blauwe ovaal doet de wet van de remmende voorsprong maximaal zijn werking.