Je zou het haast gaan denken want in Nederland heeft Honda opnieuw een dramatische verkoopmaand achter de rug. De verkopen zijn meer dan gehalveerd, van 737 tot 341 registraties. Alleen de Jazz liet een bescheiden plusje zien, de rest van het gamma zit in het rood.

Op zich is het niet erg als een model als de Civic nu op zijn retour is. In september zal namelijk de nieuwe Europese editie worden voorgesteld, al is het tot begin 2012 wachten voor het showroomdebuut. Ook is er een verse CR-V in aantocht waardoor het begrijpelijk is dat fans van deze SUV (of is het een cross-over) hun kruit nog even droog houden. Maar met haar laatste 2 modellen sloeg Honda de plank goed mis: de Insight is een figuurlijk te goedkoop alternatief voor de Prius. Weliswaar is de prijs lager, maar dat geldt ook voor First Choice Cola versus Coca Cola. De consument heeft liever the real thing. En de CR-Z is volkomen geflopt als hybride alternatief voor de sportwagen. Een 2-zitter waar zelfs dameskappers voor bedanken.

Derde hoofdpijndossier voor Honda is de Accord. Op zich een keurige middenklasser, maar net als de Subaru Legacy niet voldoende groen om de leaserijder te kunnen verleiden. Er wordt weliswaar premiumkwaliteit geboden maar het juiste logo ontbreekt en dus haalt de consument zijn neus op voor de stevige prijsstelling. Dat de Tourer uitvoering allesbehalve elegant oogt, doet de zaak natuurlijk ook geen goed.

Je kan niet om de constatering heen dat Japanse merken het momenteel niet gemakkelijk hebben in Europa. Toyota struikelt, Renault bracht Nissan onder haar controle, Mazda is een voormalige, verweesde dochter van Ford, Mitsubishi heeft een mislukt huwelijk met Daimler achter de rug, voor Suzuki lijkt hetzelfde in het verschiet te liggen bij Volkswagen en Subaru loopt nu aan de leiband van Toyota. Honda is nog steeds onafhankelijk maar het merk heeft in ieder geval in de verkoopstatistieken wel zijn glans verloren. Opmerkelijk, want het is nog niet eens zo lang geleden dat men met de verfrissend nieuwe Jazz kwam en dat men de lef had om de futuristisch ogende Civic te lanceren. Toen werd eigenwijsheid beloond door de consument, maar nu lijkt Honda vooral een bord voor zijn kop te hebben als het gaat om het aanvoelen van de wensen van de Europese autoconsument. Zoals voorzien in de behoefte aan een compacte dieselmotor (circa 1,6 liter inhoud). Die komt wel, maar pas in 2013. En dat is 3 jaar te laat. Honda had een dergelijke krachtbron ook bij een collega kunnen betrekken maar is eigenwijs en wil persé zelf een kleine dieselmotor ontwikkelen. Eigenwijsheid blijkt dan ineens niet hetzelfde te zijn als ‘slim’.

Honda zegt dat alles goed gaat komen. Door de financiële crisis is de introductie van de nieuwe Civic en CR-V vertraagd, maar die modellen komen volgend jaar alsnog. Is daarmee de kous af? Nee, want de genoemde dieselmotor is pas in 2013 beschikbaar. En de CR-V heeft écht een goedkopere voorwiel aangedreven variant nodig om met kaskrakers als de Qasqhai te kunnen concurreren. Een compacte cross-over zou trouwens ook niet in het gamma misstaan, evenmin als een 3-deurs instapper voor het A-segment. Zonder dergelijke modellen laat Honda zien dat Europa voor haar geen topprioriteit heeft. En aan Daihatsu kunnen we zien wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Autointernationaal – Toralt Deinum