Met name op groeimarkten zit het tempo er goed in. Na 6 maanden staat het jaarsaldo nu op meer dan 4 miljoen auto’s, zo laat topman Martin Winterkorn weten. Van het eigen kernmerk werden meer dan 2,5 exemplaren afgeleverd; een plus van bijna 12 procent in vergelijking met de periode januari t/m juni 2010.

VW verkocht in de eerste helft van het jaar in Centraal- en Midden-Europa ruim 40 procent meer; in Rusland verdubbelden de verkopen. Op de Duitse thuismarkt werden 4,9 procent meer VW’s aan de man gebracht.

Naar het Verre Oosten gingen 16,4 procent meer VW’s, waarvan de overgrote bulk naar China ging. In de VS werden bijna 22 procent meer Volkswagens afgeleverd, maar het totale aantal blijft met 237.700 relatief laag.

Om de groei in Zuidoost Azië een extra impuls te geven zullen de modellen Jetta en Passat samen met partner DRB Hicom ook in Maleisië geassembleerd gaan worden. In de herfst moet in Slowakije de productie van de nieuwe stadsauto Lupo van start gaan. Dit model gaat in Nederland minder dan 10.000 euro kosten. Voor o.a. India wordt gewerkt aan een versimpelde versie die voor circa 6.000 euro weg mag. Groen licht voor deze uitvoering komt er alleen als het model gebouwd kan gaan worden. "Export vanuit Bratislava is bedrijfseconomisch niet interessant", zo laat Winterkorn weten".

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding