De verkoop van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce komt dit jaar naar verwachting uit op meer dan 1,6 miljoen stuks. Eerder werd gerekend op zo’n 1,5 miljoen. BMW denkt verder dat de winstgevendheid dit jaar aanzienlijk beter zal uitvallen dan eerder werd gedacht, dat het meer dan tien procent van de omzet kan worden. Dat was eerder geprognotiseerd op acht procent. De wereldwijde verkoop van BMW steeg in het eerste halfjaar met bijna twintig procent tot een record van 833 duizend voertuigen. Het merk uit München profiteerde vooral van een sterke verkoop in Noord-Amerika, China en andere opkomende markten.  Ook de andere luxemerken Daimler (Mercedes) en Audi hebben te maken met een onverwacht grote belangstelling voor luxe auto’s. "Er is vanuit de Aziatische opkomende markten een enorme vraag naar merkartikelen. In China is de merkwaarde van BMW te vergelijken met Hermes", zegt analist Arndt Ellinghorst van automotive research van Credit Suisse in Financial Times. Volgens een andere analist, Max Warburton van Bernstein Research, zijn er twee belangrijke vragen voor de premiumfabrikanten. Ten eerste is er de vraag of de ontwikkelingen in China zo blijven. ten tweede is er de vraag wat deze autofabrikanten gaan doen met het vele geld dat zij binnenhalen.

Martin Winterkorn, de topman van Volkswagen, zei eerder deze week dat zijn conern dit jaar meer dan acht miljoen auto’s zal afzetten. Dat zijn er nogal wat meer dan de 7,3 miljoen in 2010.             

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding