Er ging een staking aan het besluit vooraf, de eerste in drie jaar tijd. Die leidde tot een productieverlies van bijna tienduizend auto’s. De GM-unit is voortgekomen uit een joint venture met het voormalige (failliete) Daewoo is de belangrijkste vestiging van Chevrolet buiiten Amerika.
In Zuid-Koerea bouwt men een kwart van de Chevrolets, en meer dan tachtig procent ervan wordt geëxporteerd. De autoindustrie in Zuid-Korea produceert ruim vier miljoen auto’s per jaar waarmee het land de vijfde plek inneemt achter duitsland. Op wereldschaal is de productie goed voor zes procent van het totaal. Hyundai en zijn dochtermerk Kia die samen de vijfde plek innemen op de ranglijst van fabrikanten, zijn momenteel met de vakbonden bezig met het jaarlijks eoverleg over de lonen. De bonden eisen een grote verhoging van de basislonen (8,7 procent) en vette bonussen dien gebaseerd zijn op dertig procent van de nettowinst van de fabnrikanten. Analisten verwachten dat Hyundai en Kia wel akkoord zullen gaan met meer bonus, gezien hun hoge winsten vorig boekjaar. Hyundai rapporteerde toen een recordwinst van 5.270 miljard won (3,5 miljard euro). Het sterk stijgen van de loonkosten in Korea zou een bedreiging zijn voor de concurrentiepositie van de autofabrikanten ten opzichte van Japan, het land dat altijd de benchmark was voor Korea. Want daar gaan de lonen juist naar beneden, zegt een consultant uit Azië in The Financial Times.          

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding