Dat laatste voegt Wang Yin, secretaris van de rvb van Pang Da, eraan toe. "We zijn zeer optimistisch over het verkrijgen van de goedkeuring van de overheid", aldus Wang. "Saab is een gerenommeerd Europees merk en willen een omvangrijk belang nemen in het bedrijf, wat naar ons idee precies past in het Chinese beleid dat bedrijven stimuleert om te investeren in het buitenland". Het in Beijing gevestigde Pang Da werkt zoals bekend samen met een andere Chinese investeerder, autoproducent Zhejiang Youngman Lotus Automobile, om een meerderheidsbelang van 53,9 procent te nemen in Saab voor in totaal 245 miljoen euro. Met dit laatste bedrag zou Saab tot anderhalf jaar zonder onderbrekingen kunnen opereren, stelt Wang.

Pang Da is evenwel op zoek naar ‘andere financiële partners’ voor de extra investering die nodig wordt geacht. Het gaat hierbij om het creëren van een ontwikkelingsbudget voor een serie nieuwe modellen, waaronder de 92. Saab mikte voor dit jaar op een productie van tachtigduizend auto’s, maar moest eerder toegeven dat dit niet haalbaar is door matige verkoopcijfers en financieringsproblemen, waardoor de autoproductie in Zweden meermalen moest worden stilgelegd. Pang Da en Youngman zijn voor het verwerven van een meerderheidsbelang in Saab afhankelijk van de goedkeuring door het Chinese ministerie van handel en door de commissie die het economisch en industrieel beleid van China bepaalt. "Het is onze ervaring dat het tenminste een half jaar duurt voordat alle vergunningen van de overheid er zijn. We zullen natuurlijk ons best doen dit te versnellen maar we hebben het niet in de hand", aldus Wang.

Ondanks de geruststellende woorden van de topman betwijfelen sommige marktkenners of Pang Da en Youngman de vergunning wel zullen krijgen omdat Chinese beleidsmakers te grote investeringen in veel sectoren inmiddels zouden ontmoedigen, om te voorkomen dat de Chinese economie oververhit raakt. (AutoInternationaal/Automobilwoche)