Suzuki en Volkswagen hebben in 2009 een partnerschap gevormd om samen te werken op het gebied van kleine auto’s en nieuwe technieken. VW kocht toen een aandeel van 19,9 procent in Suzuki Motors, terwijl Suzuki ongeveer 2,5 procent kocht van Volkswagen. De deal van 1,7 miljard euro zou voor Volkswagen een kans opleveren zijn aanwezigheid in het segment van kleine auto’s te vergroten. Anderzijds hoopt Suzuki bij Volkswagen toegang te krijgen tot de technologie van diesels, hybrides en elektrische auto’s. Maar al snel erna kwamen er berichten dat er spanningen waren en topman Yasuhito Harayama van Suzuki Motors bevestigde afgelopen maandag (18 juli) dat de bedrijven niet hebben samengewerkt op enig gebied in de afgelopen negentien maanden.

"We moeten terug naar het beginpunt, inclusief naar de kwestie van het wederzijdse aandeel. We zijn onafhankelijke bedrijven en we zijn gelijke partners. Dat uitgangspunt is een absolute voorwaarde voordat er specifieke samenwerking wordt gezocht", aldus Harayama in The Financial Times. Martin Winterkorn, topman van Volkswagen Group, erkende afgelopen maart dat er wat probleempjes zijn in verband met culturele verschillen. "We zijn gelukkig met ons partnerschap en we zijn niet van plan ons aandeel in Suzuki te verkleinen", aldus Volkswagen. "Beide bedrijven zullen onafhankelijk blijven werken met verschillende bedrijfsculturen."

VW wil Toyota in 2018 inhalen als grootste autofabrikant van de wereld. Duitse media hebben lang gespeculeerd dat Volkswagen (om die reden) zijn aandeel in Suzuki zou willen vergroten. Maar de partners hebben geen regelingen getroffen om de wederzijdse betrekkingen verder uit te breiden, zegt Volkswagen. De Japanners hebben zich met name geërgerd aan het feit dat Volkswagen in zijn jaarverslag Suzuki heeft betiteld als ‘associate’. De definitie ervan in dit geval is ‘een bedrijf waarbij Volkswagen direct of indirect in staat is belangrijke invloed te hebben op financieel en operationeel beslissingsniveau’. Volkswagen op zijn beurt heeft verklaard dat het jaarverslag is samengesteld volgens internationale accountancyregels. De oude Osamu Suzuki, nog steeds voorzitter van de rvb, schreef (een beetje cryptisch) in een blog dat Volkswagen ‘het zicht verliest op de oorspronkelijke afspraken’. "Misschien omdat er verschil is in grootte van de bedrijven, is Volkswagen na verloop van tijd mogelijk gaan denken dat ze de zeggenschap willen overnemen."

Suzuki zoekt ook nieuwe allianties nadat het vorige maand nog zijn overeenkomst met Fiat Powertrain heeft uitgebreid om dieselmotoren te leveren voor de SX4.