Helft ex-werknemers Opel Antwerpen heeft opnieuw werk

Een half jaar na de sluiting van Opel Antwerpen heeft de helft van de ex-werknemers opnieuw een baan.

In totaal verloren bij de sluiting 2.591 werknemers hun baan waarvan er 1.295 eind juni opnieuw aan de slag waren. In februari lag dat nog maar op 36 procent.

Dat blijkt uit gegevens van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding VDAB. Van de werknemers die jonger zijn dan 50 jaar, heeft 61 procent opnieuw werk gevonden. In de groep van 50-plussers vond echter slechts 26 procent opnieuw werk. Daarbij zijn dan ook mensen meegerekend met een ‘brugpensioen’ die een vaste WW-uitkering plus een aanvulling van hun vroegere werknemer ontvangen maar zich zogenaamd ’ter beschikking moeten houden’ voor een eventuele nieuwe baan.

Vooral mensen met een ‘knelpuntberoep’, vakken waarvoor in België een erkend tekort bestaat, vinden opnieuw werk. Zo kreeg ruim 83 procent van de mensen die ‘bouwelektricien’ opgaven al snel een nieuwe baan terwijl dat bij automonteurs rond de 80 procent uit kwam.

Helft ex-werknemers Opel Antwerpen heeft opnieuw werk - Automobielmanagement.nl

Helft ex-werknemers Opel Antwerpen heeft opnieuw werk

Een half jaar na de sluiting van Opel Antwerpen heeft de helft van de ex-werknemers opnieuw een baan.

In totaal verloren bij de sluiting 2.591 werknemers hun baan waarvan er 1.295 eind juni opnieuw aan de slag waren. In februari lag dat nog maar op 36 procent.

Dat blijkt uit gegevens van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding VDAB. Van de werknemers die jonger zijn dan 50 jaar, heeft 61 procent opnieuw werk gevonden. In de groep van 50-plussers vond echter slechts 26 procent opnieuw werk. Daarbij zijn dan ook mensen meegerekend met een ‘brugpensioen’ die een vaste WW-uitkering plus een aanvulling van hun vroegere werknemer ontvangen maar zich zogenaamd ’ter beschikking moeten houden’ voor een eventuele nieuwe baan.

Vooral mensen met een ‘knelpuntberoep’, vakken waarvoor in België een erkend tekort bestaat, vinden opnieuw werk. Zo kreeg ruim 83 procent van de mensen die ‘bouwelektricien’ opgaven al snel een nieuwe baan terwijl dat bij automonteurs rond de 80 procent uit kwam.