De alliantie Renault Nissan is goed op weg met het vergroten van het aandeel van Renault van 25 procent tot een gezamenlijk aandeel van vijftig procent plus een aandeel aan het eind van dit jaar. Dat meldt Bruno Ancelin, baas van Renault Nissan in Rusland en de voormalige Sovjet-Unie, in Financial Times. De actie is een gevolg van het groeiende belang van de Russische automarkt, die nu weer sterk groeit nadat het instortte tot minder dan de helft tijdens de crisis.

Westerse autofabrikanten verwachten dat de markt in Rusland dit jaar zal groeien tot 2,6 tot 2,7 miljoen auto’s. In 2010 was het 1,9 miljoen. Renault maakt vier modellen in de joint venture Avtoframos in Moskou, waarvoor de motoren worden geïmporteerd van Dacia in Roemenië en sommige uit Spanje. Renault wil ook twee modellen gaan bouwen in de fabriek van Avtovaz (Lada) in Togliatti. De twee modellen zijn gebaseerd op de Logan en hebben een gezamenlijk platform met de Russische fabrikant die er twee Lada-modellen op bouwt. Bovendien zal Nissan één model op het platform baseren.

Renault moet overigens ook wel motoren en versnellingsbakken in Rusland gaan bouwen om te kunnen voldoen aan ‘Decree 166′. Dat is nieuw beleid van het Kremlin met de bedoeling het lokaal bouwen in Rusland te stimuleren. Rusland is een hoeksteen in het beleid van Carlos Ghosn, die op de middellange termijn de verkopen van Renault in opkomende markten wil aanjagen en de afhankelijkheid van de West-Europese markt wil verkleinen. Renault, Nissan en Avtovaz hebben het doel een marktaandeel van veertig procent te veroveren in 2015-2016. Het aandeel is nu ongeveer 35 procent.

Een meerderheidsaandeel in Avtovaz maakt Renault in staat het financiële resultaat en de verkopen van Avtovaz te consolideren met zijn eigen resultaten. Daarmee zal het drietal wereldwijd tot de grootste autofabrikanten in aantallen gaan behoren. De grootste aandeelhouder van Avtovaz is het staatsbedrijf Russian Technologies, met een aandeel van 36,5 procent. Maar Moscou heeft aangekondigd dat het bereid is dit aandeel te verkleinen tot een kwart.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding