Saab Automobile neemt de noodzakelijke acties om het geld te verzamelen. Ondermeer gesprekken met diverse partijen om bijkomende kortetermijnfinanciering te verkrijgen. Saab verkeert permanent in zwaar weer en de paniek sloeg toe toen vorige week onderdelenleverancier SwePart de rechtbank vroeg Saab-dochter Saab Automobile Tools failliet te verklaren. Dat zou ook het failliet van Saab Automobile betekenen. Maar vrijdagmiddag was de zaak geregeld en de faillissementsaanvraag werd ingetrokken.

Truth about Cars schrijft dat de voorzitter van de Europese toeleveranciersclub Clepa,  Lars Holmqvist, in een interview met de krant Expressen de situatie als weinig positief bestempeld. "De dagen van Saab zijn geteld", zei hij. Holmqvist geeft Saab nog een maand of twee. "Toeleveranciers leveren niet langer, ze zijn het moe geworden. Ze hebben de beloften van Muller geloofd maar nu gelooft niemand ze meer. De toeleveranciers hebben hun geloof in de levensvatbaarheid van Saab verloren. En het verlies van toekomstige business is geen bedreiging voor ze als er geen toekomstige business is. Met dertig jaar ervaring in de business kan ik verklaren dat het niet mogelijk is geld te verdienen met de productie van auto’s als je volume niet minstens 100-200 duizend is. Ze concurreren met merken die 300-400 duizend per jaar bouwen. Ik ben verbaasd dat ze het nog zo lang hebben overleefd."

De lezers van Expressen hebben ook de kwestie gereageerd op een online-peiling. Op de vraag ‘Denkt u dat Saab zal overleven?’ antwoordde 77 procent te denken van niet. Holmqvist: "Het resterende geld wordt uitgegeven aan het betalen van medewerkers die thuis zitten. Het heeft maar een doel, namelijk het voorkomen van een faillissement. Als Saab in juni de lonen niet zou hebben uitbetaald, zouden de bonden zijn begonnen met de voorbereiding van de faillissementsaanvraag. Muller harkte geld bij elkaar en de lonen werden betaald."

Holmqvist denkt dat als dreigen met een faillissementsaanvraag werkt voor de bonden, het ook zal werken voor kleine toeleverancier. En hij verwacht dat veel andere het ook zullen proberen. Maar dan gaat het niet meer om kleine bedragen. Hij schat dat Saab nog 800 miljoen tot 1,2 miljard euro aan toeleveranciers moet betalen. Geen Chinese dealergroep of bussenbouwer komt met zoveel geld over de brug."   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding