In het tweede kwartaal boekte Ford een omzet van 35,5 miljard dollar, ruim vier miljard meer dan in Q2 2010. Op operationeel niveau was de winst 2,9 miljard dollar en dat was 64 miljoen minder dan in Q2 2010. De operationele winst komt voor 1,9 miljard uit Noord-Amerika. Maar de andere regio’s (inclusief Europa) waren ook winstgevend, zegt Ford.  Europa boekte een operationele winst van 176 miljoen, maar liefst 146 miljoen minder dan in Q2 van 2010. De fabrikant verklaart dat door hogere grondstofprijzen en een structurele kostenstijging door hogere inflatie.

Ford verkocht in Europa 422 duizend eenheden, vergelijkbaar met vorig jaar, en Ford kon zijn marktaandeel vasthouden. De omzet was 9,0 miljard dollar, anderhalf miljard dollar meer.

Ford Credit maakte 604 miljoen dollar (operationele) winst – een flinke minus van 284 miljoen. De divisie auto’s kon dat met een plus van 209 miljoen niet compenseren (2,3 miljard). In het tweede kwartaal heeft Ford opnieuw zijn schuldenlast bij de divisie auto’s verminderd met 2,6 miljard dollar. Ford heeft voor 272 miljoen aan speciale kosten geboekt , onder meer kosten voor het afvloeien van personeel, het afbouwen van het Mercury-dealernetwerk en andere dealeraangelegenheden in de VS en pensioenkosten in België.

Ford heeft zijn schuldenlast verder verkleind met 2,6 miljard tot 14,0 miljard dollar. Het bedrijf verwacht dat de schulden ‘binnen enkele jaren’ kunnen worden verkleind naar 10 miljard.  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding