Peugeot Citroën nadelig beïnvloed door kosten en Japan

PSA, fabrikant van de automerken Citroën en Peugeot, meldt over het eerste halfjaar een gestegen omzet tot ruim 31 miljard euro (van 28,3 miljard) en boekte een operationele winst van 1,30 miljard. Dat was vorig jaar 1,14 miljard euro. Maar de ramp in Japan en gestegen grondstofprijzen hadden een negatief effect.

De hogere prijs van grondstoffen en de gevolgen van de aardbeving en tsunami in Japan spelen de Franse autoproducent parten. Veranderingen van de markt en valutaeffecten pakten positief uit met 114 miljoen en 78 miljoen euro, maar daar stonden de negatieve effecten van de ramp in Japan (147 miljoen) en met 366 miljoen euro gestegen grondstofprijzen tegenover. Maar toch verwacht het concern voor dit jaar een hogere winst dan in 2010, zo liet topman Varin weten bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal. 

In de eerste zes maanden van het jaar behaalde PSA Group een omzet van 31,1 miljard euro, wat 9,7 procent meer was dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde van miljoen euro. Die daling is helemaal toe te schrijven aan het Japanse natuurgeweld, aldus de onderneming. De divisie Automobielen zorgde binnen het concern voor een omzet van 22,6 miljard euro (was 21,2 miljard) met een operationele winst van 552 miljoen. De omzet nam toe door een 1,2 procent hogere afzet, maar vooral door de verbeterde productmix, waarmee bewezen is dat de productstrategie (hoger positioneren) werkt, concludeert het management.

In 2011 brachten de merken de premiumproducten 508, 508 SW, DS4, 3008 HY4 en DS5 op de markt. Behalve de autofabrikanten Peugeot en Citroën heeft PSA Group ook nog de ondernemingen Faurecia (onderdelen – 8 mrd omzet), Gefco (transport – 2 mrd omzet) en de Banque PSA Finance (0,5 mrd omzet).

Peugeot Citroën nadelig beïnvloed door kosten en Japan - Automobielmanagement.nl

Peugeot Citroën nadelig beïnvloed door kosten en Japan

PSA, fabrikant van de automerken Citroën en Peugeot, meldt over het eerste halfjaar een gestegen omzet tot ruim 31 miljard euro (van 28,3 miljard) en boekte een operationele winst van 1,30 miljard. Dat was vorig jaar 1,14 miljard euro. Maar de ramp in Japan en gestegen grondstofprijzen hadden een negatief effect.

De hogere prijs van grondstoffen en de gevolgen van de aardbeving en tsunami in Japan spelen de Franse autoproducent parten. Veranderingen van de markt en valutaeffecten pakten positief uit met 114 miljoen en 78 miljoen euro, maar daar stonden de negatieve effecten van de ramp in Japan (147 miljoen) en met 366 miljoen euro gestegen grondstofprijzen tegenover. Maar toch verwacht het concern voor dit jaar een hogere winst dan in 2010, zo liet topman Varin weten bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal. 

In de eerste zes maanden van het jaar behaalde PSA Group een omzet van 31,1 miljard euro, wat 9,7 procent meer was dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde van miljoen euro. Die daling is helemaal toe te schrijven aan het Japanse natuurgeweld, aldus de onderneming. De divisie Automobielen zorgde binnen het concern voor een omzet van 22,6 miljard euro (was 21,2 miljard) met een operationele winst van 552 miljoen. De omzet nam toe door een 1,2 procent hogere afzet, maar vooral door de verbeterde productmix, waarmee bewezen is dat de productstrategie (hoger positioneren) werkt, concludeert het management.

In 2011 brachten de merken de premiumproducten 508, 508 SW, DS4, 3008 HY4 en DS5 op de markt. Behalve de autofabrikanten Peugeot en Citroën heeft PSA Group ook nog de ondernemingen Faurecia (onderdelen – 8 mrd omzet), Gefco (transport – 2 mrd omzet) en de Banque PSA Finance (0,5 mrd omzet).