Renault heeft een beetje verrast met zijn halfjaarresultaten. De omzet van Renault was 21,1 miljard euro in het eerste halfjaar (+7,3%). De operationele marge van de groep kwam uit op 3,0 procent dus dat levert 630 miljoen euro als resultaat op. Als we ons beperken tot de ‘automotive’, dan was de operationele marge 1,1 procent oftewel 221 miljoen euro. Dat was in het eerste halfjaar van 2010 nog 410 miljoen euro, dus dat is nogal een flinke minus. Die is veroorzaakt door de hogere grondstofprijzen die een kostenverhoging van 313 miljoen euro tot gevolg hebben gehad. Maar Renault zegt die weer voor een groot deel (279 miljoen euro) te hebben kunnen corrigeren door de effecten van het kostenreductieplan Monozukuri.

Er was verder een negatief effect van 102 miljoen door valutakoersen en de negatieve gevolgen van de rampen in Japan op de operationele marge schat Renault in op een bedrag van 150 miljoen euro. Een en ander zal verbeteren en voor de tweede helft verwacht Renault het negatieve gevolg op nog maar 50 miljoen euro.   

Samen met een post ‘ander operationeel inkomen’ van 142 miljoen euro plus de resultaten van de deelnemingen in Nissan, truckfabrikant AB Volvo en Avtovaz ter waarde van 557 miljoen euro, kwam de winst uit op 1,25 miljard euro. "Dit is de eerste keer dat Renault zelf echt bijdraagt aan de winst, en dat die winst dus niet helemaal van Nissan afkomstig is", aldus een analist tegen persbureau Bloomberg. De Fransen hebben via hun alliantie een strategisch belang van 44 procent in het Japanse Nissan.

Renault verwacht voor de rest van het jaar dat de automarkt wereldwijd met drie tot vier procent zal groeien, zowel voor personenwagens als voor bedrijfsauto’s. De groei zal vooral komen uit de opkomende markten – voor Europa verwacht de ‘Régie’ in Parijs een nulgroei tot een krimp van twee procent. Voor de Franse markt wordt zelfs rekening gehouden met een krimp van vier tot zes procent. Maar al met al denkt Renault over het boekjaar 2011 meer omzet en hoger resultaat te kunnen boeken dan over 2010.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding