De omzet steeg in de maanden april, mei en juni met 6,2 miljard dollar tot 39,4 miljard dollar. De verdiensten vóór de afdracht van rente en belastingen bedroegen drie miljard dollar, beduidend meer dan de twee miljard in Q2 van vorig jaar.

"Onze investeringen in lager brandstofverbruik, design en kwaliteit betalen zich wereldwijd uit", stelt Dan Akerson, de ceo van GM.  De vooruitgang verloopt volgens hem gestaag. Nieuwe, later dit jaar te lanceren modellen – waaronder de nieuwe Opel/Vauxhall Zafira in Europa – moeten GM helpen de vaart erin te houden. GM Europe (Opel/Vauxhall en Chevrolet) rapporteerde een operationele winst van 102 miljoen dollar, terwijl dat in Q2 van 2010 nog een verlies geboekt van 160 miljoen dollar. In de resultaten van GM Europe is een eenmalige herstructureringspost van 100 miljoen dollar begrepen. Topman Nick Reilly zei al eerder afgelopen week dat GM Europe voor loopt om het schema om dit jaar breakeven te draaien. Volgens Akerson is er ‘duidelijk nog meer werk te doen’ bij Opel, maar de zaak wordt voortgezet volgens planning.  

Volgens Akerson beginnen de investeringen van het bedrijf op het vlak van brandstofefficiency, design en kwaliteit hun vruchten af te werpen. Hij zei dat ‘GM beter gepositioneerd is dat welke autofabrikant dan ook op de wereld om te kunnen profiteren van de groei van de industrie’. Akerson verwacht voor de tweede helft van 2011 een winst die iets lager zal liggen dan die over de eerste helft van het jaar.  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding