Dat is "absoluut" de laatste dag waarop het Zweedse merk nog de gelegenheid heeft om zijn schuld aan Kongsberg te voldoen. Zo niet, dan wordt faillissement aangevraagd, in een poging via de rechter alsnog aan de verschuldigde gelden te komen.

Sowieso wordt het volgende week erop of eronder voor Saab. Naast Kongsberg, dat de versnellingspoken levert, zijn er nog veertien andere schuldeisers die tussen 16 en 22 augustus met via de rechter in actie kunnen komen om hun geld te krijgen. Om een idee te geven: bij Kongsberg staat Saab voor circa 430 duizend euro in het krijt. Een handreiking – in de vorm van tien procent aanbetaling, op voorwaarde dat dan de levering weer begint – is vriendelijk doch beslist afgewezen. Kongsberg vindt de opbrengst niet in verhouding staan tot de risico’s.

Bij diverse rechtbanken liggen intussen honderd vergelijkbare dossiers. De genoemde veertien acute schuldeisers zouden samen goed zijn voor een vordering van 980 duizend euro.

Bij alle problemen is er één lichtpuntje: toeleverancier International Automotive Components (IAC) is bereid weer te gaan leveren. Onder welke voorwaarden precies is niet bekend gemaakt; IAC dankt vijftien tot twintig procent van zijn omzet aan Saab. CEO Victor Muller intussen pendelt tussen Zweden, de VS en Brazilië, in zijn niet aflatende zoektocht naar financiële middelen. "We weten hoe we ervoor staan", reageert Saab-woordvoerder Eric Geers. "We werken hard aan een oplossing en een stabielere financiering."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding