De productiefaciliteit komt in Celaya, Guanajuato te staan en vergt een investering van ongeveer 800 miljoen dollar. De fabriek moet in 2014 operationeel zijn en zal als kraamkamer gaan fungeren voor ‘zuinige subcompacts’. 

Concreet bedoelen de Japanners hier de derde generatie Fit/Jazz mee die dat jaar op de markt verschijnt. Honda denkt in Celaya aan 3.200 mensen werk te kunnen bieden. Zij zullen, als de volledige capaciteit wordt benut, op jaarbasis 200.000 auto’s moeten gaan produceren. Inclusief de bestaande productiefaciliteiten van Honda in Noord-Amerika stijgt de maximale output in deze marktregio naar 1,83 miljoen auto’s. 

Op dit moment bouwen de Japanners al bijna 90 procent van de in de VS, Canada en Mexico verkochte modellen in Noord-Amerika. Dat de Japanners ondanks onder druk staande verkopen toch kiezen voor investering in een extra fabriek, heeft te maken met de dure yen. Dat maakt export van de Fit/Jazz vanuit Japan naar de dollarzone een verliesgevende exercitie. Met productie in Mexico kan dit valutaprobleem worden omzeild en kan er tegelijkertijd worden geprofiteerd van de relatief lage loonkosten in dat land. De fabriek in Celaya is de tweede productievestiting van Honda in Mexico. De andere staat in El Salto, Jalisco. Die fabriek opende in 1995 zijn poorten. Momenteel rolt aldaar de CR-V van de band.