Dat blijkt uit een onderzoek van het lokale filiaal van bureau J.D. Power, dat wereldwijd de klanttevredenheid meet. Het onderzoek richtte zich vooral op de service, het merkimago, de verkoopafhandeling en de aflevering van de auto. In totaal werden 11.496 Chinezen ondervraagd die tussen augustus 2010 en maart 2011 een nieuwe auto aanschaften. De gemiddelde score in het onderzoek was 847 punten bij een maximum van 1.000 punten. De meeste Europese merken scoorden daar (ruim) boven. Audi was met 887 punten de absolute topper.

Uit het onderzoek bleek dat veel merken in China auto’s afleveren met een bijna lege benzinetank. Verder schort het nog wel eens aan communicatie naar de klant. Ook duidelijke informatie over het "waar voor je geld" ontbreekt meer dan eens. Audi lijkt daarentegen bijna alles goed te doen. Dat is een goede basis om haar marktleiderschap in het premiumsegment te verstevigen. Nog even en China is zelfs de grootste afzetmarkt voor Audi. De keuze om de A4 en de A6 met extra veel beenruimte achterin (i.c. in verlengde uitvoering) aan te bieden, wordt dus beloond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding