Einde samenwerking Tata en Fiat nabij

Tata staat op het punt om uit strategische overwegingen de samenwerking met Fiat te verbreken.

Eerder dit jaar viel naar aanleiding van de magere verkoopresultaten van de Italianen in India al te vernemen dat de liefde bekoeld was. Nu is het CEO Ratan Tata zelf die dit aan zijn aandeelhouders laat weten. Fiat heeft tot nu toe weinig geluk in Azië en dreigt nu een belangrijke partner te verliezen in India.

In 2006 reisde Sergio Marchionne naar Ranjangaon met een investeringsplan van 650 miljoen euro. In 2007 begon de productie van Palio, Grande Punto en Linea, plus motoren en transmissies. Het doel was toen zelfs nog om ook modellen van Alfa Romeo te gaan bouwen in India. Dit jaar stond het behalen van een breakeven punt op de agenda, maar aanhoudende verliezen zijn vandaag de dag echter de harde realiteit. Door de samenwerking met Tata hoopte Fiat meer auto’s te kunnen verkopen op de opkomende Indiase markt, maar ondanks krachtenbundeling bleek het niet mogelijk het slechte kwaliteitsimago van Fiat aldaar op te poetsen. In een eerder stadium hadden de Italianen namelijk zelfstandig geprobeerd de Palio te bouwen en verkopen in India, met rampzalige resultaten.

Dat het nu Tata is die de stekker uit de samenwerking trekt, is niet toevallig. Door de overname van Chrysler is Fiat’s label Jeep een rechtstreekse concurrent voor Tata’s Land Rover geworden. Bovendien heeft het Indiase concern groeiplannen in Europa en daar zitten ze bij Fiat niet op te wachten. Vandaar dat ieder nu zijn eigen weg gaat.

Einde samenwerking Tata en Fiat nabij - Automobielmanagement.nl

Einde samenwerking Tata en Fiat nabij

Tata staat op het punt om uit strategische overwegingen de samenwerking met Fiat te verbreken.

Eerder dit jaar viel naar aanleiding van de magere verkoopresultaten van de Italianen in India al te vernemen dat de liefde bekoeld was. Nu is het CEO Ratan Tata zelf die dit aan zijn aandeelhouders laat weten. Fiat heeft tot nu toe weinig geluk in Azië en dreigt nu een belangrijke partner te verliezen in India.

In 2006 reisde Sergio Marchionne naar Ranjangaon met een investeringsplan van 650 miljoen euro. In 2007 begon de productie van Palio, Grande Punto en Linea, plus motoren en transmissies. Het doel was toen zelfs nog om ook modellen van Alfa Romeo te gaan bouwen in India. Dit jaar stond het behalen van een breakeven punt op de agenda, maar aanhoudende verliezen zijn vandaag de dag echter de harde realiteit. Door de samenwerking met Tata hoopte Fiat meer auto’s te kunnen verkopen op de opkomende Indiase markt, maar ondanks krachtenbundeling bleek het niet mogelijk het slechte kwaliteitsimago van Fiat aldaar op te poetsen. In een eerder stadium hadden de Italianen namelijk zelfstandig geprobeerd de Palio te bouwen en verkopen in India, met rampzalige resultaten.

Dat het nu Tata is die de stekker uit de samenwerking trekt, is niet toevallig. Door de overname van Chrysler is Fiat’s label Jeep een rechtstreekse concurrent voor Tata’s Land Rover geworden. Bovendien heeft het Indiase concern groeiplannen in Europa en daar zitten ze bij Fiat niet op te wachten. Vandaar dat ieder nu zijn eigen weg gaat.