Dat zei topman Bernd Bohr van de autodivisie van Robert Bosch tegen het Duitse persbureau dpa. "Op dit moment wordt er nog veel onderzocht en ontwikkeld terwijl de omzet nog relatief gering is."  Op het terrein van de traditionele aandrijvingen zal Bosch dit jaar een omzet realiseren van veertien miljard euro, op het gebied van de elektrische auto is dat 140 miljoen euro (oftewel één procent). Daar tegenover staat een investering van 400 miljoen euro per jaar in de basiscomponenten, zoals elektromotoren, de besturingselektronica en het accupakket. "Dat is natuurlijk niet zo’n goede basis voor een winstgevende business", zei Bohr. "Maar wij moeten ons nu op de nieuwe markt positioneren zodat we straks eenzelfde positie zullen hebben als nu bij de benzine- en dieselmotoren."

Volgens de manager zal de structurele omschakeling van traditionele aandrijvingen naar elektroaandrijving plaatsvinden tussen 2020 en 2030. "Tegen die tijd zijn accu’s leverbaar die duidelijk krachtiger en goedkoper zijn." Bohr denkt ook dat de auto er dan heel anders kan uitzien. "Ervan uit gaande dat we dan niet meer zo’n grote klont ijzer of aluminium hebben en niet de hele lijn van aandrijving en uitlaatgasafvoer die door het voertuig moeten, geeft heel veel vrijheid in het design." Bosch positioneert zich helemaal vooraan in de strijd om het e-mobiel. "De omzetpotentie die wij hebben in de ev, is duidelijk hoger dan die in een traditionele auto. Daarom lig ik niet wakker van de omschakeling naar ev’s."

Bosch zal met Samsung in Korea volgend jaar een besluit nemen over de plaats in Europa waar een nieuwe gezamenlijke accufabriek zal worden gebouwd. Tot dusver bouwt de joint venture SB Limotive alleen in Korea. Die fabriek komt mogelijk in Duitsland. (dpa)