Volgens het dagblad is verhuizing naar ons land ook een oplossing voor het gesteggel over de locatie van het hoofdkantoor. Beide concerns werken intensief samen, sinds Fiat in 2009 een belang nam van twintig procent in Chrysler, dat ook wordt bestuurd door de Italianen. Het aandeel Fiat in Chrysler is intussen gegroeid naar meer dan vijftig procent.

Een fusie binnen enkele jaren lijkt waarschijnlijk. Fiat-topman Marchionne zinspeelde daar een half jaar geleden op. In dat geval moet er ook een hoofdkantoor komen voor beide bloedgroepen. Of dat nu Detroit zou worden of Turijn – één van beide partijen zou het altijd als de verkeerde keus ervaren. Verkassen naar een neutraal land zou dat probleem omzeilen.

Behalve die psychologische factor is er nog de fiscale factor. Winsten worden in ons land flink minder zwaar belast dan in andere landen, reden voor ondernemingen om zich – soms alleen op papier – te vestigen in Nederland. Een woordvoerder van Fiat Group Automobiles Nederland in Lijnden zegt desgevraagd niet van een dergelijke overweging op de hoogte te zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding