Topman Muller leek erin te slagen voldoende geld bijeen te harken voor een herstart van de productie, maar dat is nog altijd niet gebeurd. Geld uit China laat op zich wachten en rond de investeerders is het stil geworden.

De oorspronkelijk geplande datum om in Trollhättan weer auto’s te bouwen (29 augustus) lijkt niet haalbaar, temeer omdat de toeleveranciers nog altijd niet zijn betaald. Die staan zelf ook met de rug tegen de muur omdat ze hun personeel natuurlijk ook moeten betalen.

Voor het eind van de maand moeten de salarissen van de 3.700 personeelsleden weer worden betaald. Daarvoor zou zo’n negen miljoen euro nodig zijn. Nog maar een week geleden werden de achterstallige salarissen over de maand juli van het kantoorpersoneel betaald. Daarvoor moest eigenaar Swedish Automobile (Spyker) nieuwe aandelen uitgeven aan investeringsmaatschappij GEM.

De onderhandelingen (met ruim achthonderd toeleveranciers) zijn volgens Gunnar Brunius, hoofd van productie en inkoop bij Saab Automobile, in volle gang. Maar de situatie lijkt redelijk uitzichtloos nu de invordering van enkele uitstaande schulden een aanvang heeft genomen. Het is zeer goed mogelijk dat Swedish Debt Enforcement Agency – het nationaal schuldenbureau van Zweden – al snel beslag legt op de bankrekeningen van Saab of op belangrijke andere bezittingen. Volgende week verloopt de betalingstermijn voor nog een aantal schuldeisers en dan wordt de druk op Saab verder opgevoerd. (Detroit News/Carros)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding