Eind 2008, tijdens de kredietcrisis, moest LeasePlan zich voor overheidsgaranties tot de Nederlandse overheid wenden om geld op te halen in de markt. In de eerste helft van 2012 lopen twee garantieobligaties af met een gezamenlijke waarde van drie miljard euro. Uitgifte van nieuwe garantieobligaties is niet meer mogelijk, want het ministerie van Financiën heeft de regeling stopgezet.

LeasePlan heeft daarom een deel van het geld dat het afgelopen halfjaar is opgehaald in de markt, opgepot. Op de balans is de spaarpot gegroeid van anderhalf miljard eind vorig jaar naar 2,26 miljard euro eind juni. Financieel directeur Guus Stoelinga zegt tegen Het Financieele Dagblad zich dan ook geen zorgen te maken over een herhaling van de financieringsproblemen uit het recente verleden. ‘Voor de komende twaalf maanden zie ik de financiering positief in, vrijwel ongeacht wat er op de markten gebeurt.’

Sinds de crisis is het autoleasebedrijf met bankvergunning bezig met een strategie van diversificatie van financiering. LeasePlan geeft niet alleen obligaties uit, maar haalt ook geld op door leasecontracten te verpakken en door te verkopen (het zogeheten securitiseren) en door het ophalen van spaargeld in Nederland. Leaseplan is in handen van Volkswagen Bank en Fleet Investments, beide bezitten vijftig procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding