Tata, in India het grootste automerk, kampt op zijn thuismarkt met een terugvallende vraag naar zijn Nano. In juni zijn er nog maar 5.451 exemplaren verkocht; 29 procent minder dan vorig jaar. Om de verkoop op te krikken, wordt het autootje met grote kortingen aangeboden aan de werknemers binnen de Tata-groep.

Maar Tata wil de Nano ook snel elders in de wereld gaan verkopen. Er wordt naarstig gezocht naar productielocaties in Indonesië en Oost-Europa. Topman Ratan Tata noemde geen specifiek land. Dat meldt de Indiase krant Business Standard. Daarnaast zoekt Tata naar fabriekslocaties in Latijns-Amerika, Brazilië en naast Indonesië andere plaatsen in Zuidoost-Azië. ‘We willen ook nabij India snel groeien’, zei Tata. De Nano wordt al verkocht in Sri Lanka en in Nepal.

Tata zegt ‘binnenkort’ elektrische auto’s te introduceren in Groot-Brittannië en Noorwegen. 
Tata-dochter Jaguar-Land Rover is intussen goed voor zestig procent van de omzet van Tata Motors. In China plant het bedrijf een joint venture om Range Rovers te assembleren, en om samen met Jaguar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding