"Wij zijn groot genoeg", zei Piëch op het Volkswagen-event op de avond voor de IAA toen hem werd gevraagd of hij uitkijkt naar andere merken. Dit voorzichtige antwoord staat in schril contrast met uitspraken die hij eerder deed, zoals bijvoorbeeld dat hij graag Alfa Romeo van Fiat zou kopen en dat hij graag twaalf merken in het concern zou hebben in plaats van de huidige tien.

Suzuki heeft inmiddels verklaard dat het af wil van de partnerschap met Volkswagen. VW kocht twintig maanden geleden voor 222 miljard yen een aandeel van 19,9 procent in Suzuki. De samenwerking heeft tot niets geleid, zegt Suzuki. Het Japanse bedrijf zal beeindiging van de samenwerking nastreven, ook als Volkswagen dat niet wil zei topman Osuma Suzuki afgelopen maandag in Tokio.

En de fusie met Porsche die Volkswagen dit jaar zou afronden,  gaat voorlopig niet door. Financieel topman Pötsch heeft gezegd dat het voornemen van de fusie onveranderd is en dat VW ‘niet te lang’ zal wachten met de volgende stap. De afgelopen week is de geplande fusie in de ijskast gezet vanwege voortdurende juridische aanklachten en onderzoeken tegen Porsche. Die gaan over de beschuldigingen aan het adres van Porsche dat destijds, toen het probeerde Volkswagen te kopen, investeerders zou hebben misleid en benadeeld. Porsche heeft altijd alle beschuldigingen van de hand gewezen.

Volkswagen onderzoekt momenteel de belastingconsequenties als het de 50,1 procent van Porsche zou kopen die het nog niet bezit. Dat proces zou een aantal weken duren. Verder zou Volkswagen een hele reeks van samenwerkingen met industriële partners hebben gepland, zei productiechef Michael Macht. Het zijn samenwerkingen vanuit de productie. (bron: Bloomberg, ANE)