Carlos Ghosn, de topman van Renault en Nissan, zei dat zijn premiummerk Infiniti vanaf 2014 een auto zal produceren die is gebaseerd op de architectuur van de compacte Mercedes-Benz, zoals die wordt gebruikt voor de B-Klasse. Dat hebben Daimler en Nissan op de Frankfurter IAA bekendgemaakt. Ook Renault zou studeren op mogelijkheden modules van Mercedes te gebruiken voor duurdere Renaults. Ghosn zei dat Infiniti, dat nu de meeste van zijn auto’s in Japan bouwt, de volgende generaties mogelijk elders gaat bouwen vanwege de extreem onrealistische wisselkoers "Met een koers 77 yen per dollar is er geen enkele kans dat we de Infiniti-producten in Japan kunnen blijven produceren."

Topmannen Zetsche en Ghosn gaven een beetje een show, een nogal ‘roze voorstelling’ van hun samenwerking nadat de alliantie tussen Volkswagen en Suzuki pijnlijk op de klippen liep. Volgens Ghosn werken ingenieurs van Nissan en Renault op ‘harmonieuze wijze’ samen met die van Daimler. Dieter Zetsche stak de loftrompet: "Als ik een schoolcijfer zou moeten geven, zou het zeker een tien met een griffel zijn."      

Daimler en Renault-Nissan namen vorig jaar een aandeel van drie procent in elkaar en kwamen overeen samen te werken op de gezamenlijke ontwikkeling en productie van kleine auto’s, motoren en bestelauto’s. Volgens de twee ceo’s in Frankfurt is er ‘belangrijke vooruitgang geboekt op alle drie de projecten’. Volgens Zetsche verloopt de gezamenlijke ontwikkeling van de Renault Twingo en de Smart op schema. Ze komen in 2014 op de markt.

 

  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding